Kawerau in een notendop - Reisverslag uit Kawerau, Nieuw Zeeland van Lars Foekema - WaarBenJij.nu Kawerau in een notendop - Reisverslag uit Kawerau, Nieuw Zeeland van Lars Foekema - WaarBenJij.nu

Kawerau in een notendop

Door: Lars

Blijf op de hoogte en volg Lars

13 September 2015 | Nieuw Zeeland, Kawerau

Na een slingerende bergweg en een buschauffeur die reed alsof de snelheidsboetes vergoed worden door de baas, kwam ik aan in Kawerau. Het hostel waar ik aan de slag zou gaan bleek een motel te zijn wat gerund werd door een ouder stel. Iets anders dan het met jongeren gevuld hostel waar ik eigenlijk op hoopte maar de omgeving maakt veel goed.
Er werken op dit moment 5 Franse meiden en 1 Duitse, waarvan de Duitse er vast werkt en twee van de Fransen op dezelfde manier werken als dat ik doen. Iedereen heeft een eigen kamer die anders aan gasten verhuurd zou worden, waardoor je een best wel ruime kamer hebt. Oke, het is niet heel erg luxe en het tapijt was ongetwijfeld in de jaren 80 de bom, maar voor een gratis verblijf vind ik het prima.
In de buurt zit een gratis (go go Nederlanders) zwembad wat verwarmd wordt door geothermische energie en het is echt heerlijk warm. Als je daar heen gaat heb je wel de garantie dat je wordt aangesproken door een plaatselijke bewoner die altijd op de een of andere manier een connectie heeft met Nederland. Ook zijn ze altijd blij als er eens anderen zijn in het bad dan de mensen waar ze al jaren verveeld tegen aankijken.
En dat is het wel, er is niet erg veel te doen hier, in ieder geval niet in de nabije omgeving. Wat het niet veel makkelijker maakt is dat openbaar vervoer ongeveer net zo vaak langskomt in de week als dat er dagen in de week zijn.
Gelukkig kan de oudere man die het motel runt ons met de auto in de omgeving rondrijden, dus ik heb iets op de planning staan wat ik al heel lang wilt doen: in een helikopter vliegen! De 21e stap in een helikopter vanaf Whakatane en dan zal ik naar een nog actieve vulkaan vliegen, 40 km uit de kust in zee.
Door de vele Skype-sessies met thuis en een hoeveelheid Whatsapp-verkeer alsof ik nog thuis zou zijn voel ik mij niet alleen en heb ik soms niet eens het idee dat ik aan de andere kant van de wereld zit. Het enige wat je er steeds aan herinnert is het tijdsverschil, lekker s’ochtends om 6 uur opstaan zodat het in Nederland 8 uur s’avonds is. Ach ik moet niet klagen, ik heb mijn vriendin al meerdere keren de nachtelijke uurtjes in geskyped en ik heb geen school de volgende ochtend.
Verder hou ik mij hier bezig met het helpen van truckers en kijken wat mijn volgende plannen worden!

After a mountain road the bus driver drove on like the speeding fines would be paid by the boss I arrived in Kawerau. The hostel I was going to work at was in fact not a hostel, but a motel run by an older couple. So that’s not entirely the with youngsters filled hostel I hoped for but the surroundings make up for a lot.
On this moment there are 5 French girls and one German girl working at the motel. The German girl works here as a real employee and the other girls as something similar as what I’m doing. Everyone has their own room which are the same that get rented to guests so you have a fairly big room. I mean, it’s not really luxurious and the carpet was probably the most hippest thing you could have in the 80s but still, I can stay here for free so I can’t complain.
Close by is a free (go go Dutchies) pool which get heated by geothermal energy so the water is really warm. You do get the guarantee that you will end up speaking to a New Zealander there because they are just really curious about new people coming into the town.
And that’s a thing, there isn’t really that much to do around here, or not at least a bit near. What isn’t making is easier is that the public transport goes about as often in a week as there are days in a week.
Luckily the older guy who runs the motel is willing to take us with the car to whatever place if it’s at a reasonable distance. So on the 21st I’m going to cross something off my bucket list: sitting in a helicopter! I will fly from Whakatane to a still active volcano, 40 km from the coast in sea.
Because of all the Skype-sessions with the homefront and an amount of Whatsapp messages as if I were still at home I’m not really feeling alone and I would almost forget that I’m on the other side of the globe as well, it’s weird. The only thing that keeps you reminding about this is the time difference, that you have to wake up at 6 to be able to talk with people at home where it is then 8 o’clock in the evening. Ah I shouldn’t nag too much, I’ve skyped my girlfriend more than a few times into the nightly hours and I didn’t have school the next morning.
Furthermore I will keep myself busy with helping truckers and planning what I'm going to do next!

  • 16 September 2015 - 20:35

    Edwin:


    Mooi verslag weer. Lars, en gaaf dat het gelukt is om die helicoptervlucht te boeken.
    Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars

Actief sinds 07 Aug. 2015
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 7146

Voorgaande reizen:

08 September 2015 - 12 Januari 2016

New Zealand

Landen bezocht: