Vliegen, surfen en badkamers - Reisverslag uit Kawerau, Nieuw Zeeland van Lars Foekema - WaarBenJij.nu Vliegen, surfen en badkamers - Reisverslag uit Kawerau, Nieuw Zeeland van Lars Foekema - WaarBenJij.nu

Vliegen, surfen en badkamers

Door: Lars

Blijf op de hoogte en volg Lars

26 September 2015 | Nieuw Zeeland, Kawerau

Zaterdagavond, 26 september 2015. Normaal zou ik nu een biertje opentrekken met een stel vrienden. Proostend dat we weer een werkweek hebben overleefd, uitkijkend naar een foute avond uitgaan. Maar niets van dat alles als je in Nieuw Zeeland ben! Daar zit je op je zaterdagavond in een koude caravan een blog te tikken voor mensen die zich op dat moment uitrekken en uit bed stappen in de ochtend.
Wat heb ik gedaan, waar, hoe, met wie? Ik heb mij lekker misdragen als echte redneck door vuil te verbranden in een oud olievat en citroenen weg te schieten met een hoge druk kanon. Ik heb soep opgewarmd in de pan met het plastic bakje er nog omheen (per ongeluk) en ik heb de bloemen die ik echt niet kapot moest maaien toch deels met de grond vlak gemaakt (ook per ongeluk).
Samen met Barbara, de Duitse en Sydjie en Marine, de Franse meiden, ben ik een natuurgebied ingetrokken waar we na wat klimmen een waterval vonden die rechtstreeks uit de rotswand kwam. Na nog veel meer klimmen stonden we bovenop deze rotswand met als beloning een prachtig uitzicht over de vallei. We werden weer opgehaald door Peter, de oudere man van het motel wie volgens mij ambities heeft als reisgids. Talloze keren gooide hij de auto in de berm om iets te vertellen over de omgeving. Gelukkig is het uitgestorven op de Nieuw Zeelandse wegen en kan je dit zonder veel problemen doen.
Het hoogtepunt van mijn tijd hier in Kawerau was dan toch wel de helikoptervlucht naar White Island. Op een dag met nauwelijks wind en net zoveel wolken vertrokken wij vanaf Whakatane in een Airbus AS350, een 5 zitter. Vliegen in een helikopter is denk ik het dichtste wat je kan komen bij wat een vogel ervaart, de rust tijdens de vlucht en de wendbaarheid tijdens het zoeken naar een landingsplek is iets wat je in een vliegtuig nooit zal hebben. Aangekomen op de vulkaan kregen wij een tour langs de krater terwijl het zwavelgas je de adem beneemt. Hier kwam het gasmasker goed van pas. Echt een prachtige bizarre omgeving, de foto’s zeggen genoeg denk ik.
Een vogel kan nog wel zo vrij vliegen maar als deze echter verstrikt zit in visdraad dan komt er niet veel meer van het vliegen. Op het eiland vonden wij een Jan-van-Gent vogel helemaal verstrikt in visdraad. Terwijl de piloot de vogel vasthield heb ik toen het visdraad doorgesneden en even later liep de vogel van ons weg, nog steeds met dezelfde chagrijnige blik als toen we hem vonden.
Morgen reis ik weer door, na 2 weken hier in Kawerau en talloze badkamers, keukens en gootstenen te hebben schoongemaakt heb ik wel weer zin om weer verder te reizen. Niet dat ik me hier alleen maar heb zitten vervelen, veel van mijn tijd is opgegaan aan het plannen wat ik de komende weken ga doen. Hier gaat nogal veel tijd inzitten, doordat de bus niet vaak rijdt en je dus goed moet kijken waar en wanneer je kan komen. Doordat Nieuw Zeeland namelijk maar een kwart van de populatie van Nederland heeft en 6,5 keer groter is, heb je geluk als de bus meer dan 2 keer per dag rijdt. Maar de volgende bestemming is bekend, Gisborne, op naar de kust waar naast surflessen ook duiken in een haaienkooi wordt aangeboden! Rond dezelfde plek, toeval?

Saturday evening, 26 September 2015. Normally I would open a beer with a couple of friends. Cheering that we’ve survived yet another workweek, looking forward to going out that night. But nothing of that all if you’re in New Zealand! What do you do here on a Saturday evening then? You sit in a cold caravan, typing for a blog for people that are just waking up on the other side of the globe.
What did I do, where, how en with who? I got the change to misbehave as a real redneck by burning rubbish in a old oil barrel and shooting lemons with a high pressure cannon. I’ve warmed up soup with the plastic container in the pan as well (by accident) and partly mowed over some flowers that I really had to look out for that I wouldn’t do that (also by accident).
Together with Barbara, the German girl, and Sydjie and Marine, the two French girls I went to a national park and after some cling we found the Tarawera Falls, a waterfall pouring out of a rock wall. After some more climbing we stood on top of that same rock wall, looking out over the valley, the view was really beautiful. We got picked up again by Peter, the older guy running the motel, which has I think ambitions to become a travel guide. Numerous times he parked the car on the roadside to tell us something about the environment. Luckily the roads in New Zealand are almost deserted so you can do this without much trouble.
The highlight of my stay in Kawerau was definitely the helicopter flight to White Island. On a day with almost no wind and just as much clouds we took off from Whakatane in a Airbus AS350, a helicopter with 5 seats. Flying in a helicopter is I think the closest you can get to experience what a bird experiences when flying, the calmness and maneuverability really amazed me. Upon arrival on the volcano we got a gas mask which definitely was needed if you got closer to one of the sulphur cloud spewing holes. A really beautiful and bizarre landscape, I think the photos say enough.
A bird can fly so freely, but not when it’s tied up in fishing wire. The pilot found a Jan-van-Gent bird which had fishing wire tied around itself and in particular its leg. Whilst the pilot hold the bird I cut the fishing wire and untangled it from the bird. As the bird walked away from us it looked back with the same grumpiness as it did when we found it.
Tomorrow I’m on the road again! After 2 weeks here in Kawerau whilst cleaning numerous bathrooms, kitchens and sinks I’m looking forward to travel further. Not that I was bored here, a lot of my time was spend on finding out where to go hereafter. This takes quite some time since the busses are not going that often as in the Netherlands so it’s a real puzzle to find out where and when I can get somewhere. This is because New Zealand has a population which is only a quarter of the Netherlands’ and a surface area 6,5 times larger so you are lucky if a bus goes somewhere twice a day. But the next destination is already known, Gisborne! Here you can take surfing lessons next to diving in a shark cage. More or less in the same area, coincidence?

• 27 September 2015 - 11:03

Edwin:

Hoi Lars,
    "Vliegen in een helikopter is denk ik het dichtste wat je kan komen bij wat een vogel ervaart" dat is dan zeker wel een dove vogel, of was je vergeten dat je oordoppen op had ;-)
    Mooi verslag weer, man. Ben wel benieuwd hoe je citroenen afschiet met een hogedruk kanon. Klinkt een beetje als carbiet schieten in het Nieuwzeelandse Groningen.

Goeie reis maar weer en pas op dat je tijdens het surfen geen haaien verwond.

Papa

• 27 September 2015 - 12:21

Cees:

Prachtig Lars, mooi verhaal en prachtige foto's. Alleen denk ik dat je het gevoel van een vogel het meest benaderd door een parachutesprong te doen (een aanrader)
    Veel plezier nog en GENIET!!!

• 27 September 2015 - 13:56

Annet:

Hi neef, mooie avonturen, prachtige foto's en goed te lezen dat je je prima vermaakt! Ben benieuwd naar je volgende avontuur!!!
    Liefs van je tante x

• 27 September 2015 - 22:39

Opa En Oma Foekema:

Hoi Lars

We vinden het fijn dat we je op deze manier ook kunnen volgen.
    Zo te lezen gaat het goed met je en geniet je volop van de prachtige natuur afgewisseld door nuttige werkzaamheden als planten wegmaaien en soep warmen met plastic bakje er om.
    We genieten van je verhalen leuk humoristisch geschreven,en kunnen ons goed voorstellen hoe je het allemaal beleefd,door onze reiservaringen.Helicoptervlucht en vulkanen met zwavellucht enz.
    Lars geniet van alles wat je nog tegen gaat komen maar blijf alert en wees voorzichtig.
    Je foto"s zijn geweldig Nog veel plezier groetjes opa oma

• 01 Oktober 2015 - 11:20

Lilia:

Hi Lars,

Looks like you're having an amazing time! So jealous you flew with a helicopter!!!

Keep up the updates! :)

• 01 Oktober 2015 - 22:00

Gabri Van Noort:

Hallo Lars,

Zo te lezen geniet je er wel van, hartstikke leuk joh !
    Maak er een mooie reis van - geniet maar kijk wel goed uit onderweg.
    Op naar het volgende verhaal.

Groetjes Gabri van Noort

• 03 Oktober 2015 - 02:07

Lars Foekema:

Hallo iedereen,

Leuk dat het nog steeds zoveel wordt gelezen! Pap, het schieten van de citroenen gebeurde met een kanon wat normaal gebruikt wordt om visaas weg te schieten, bleek ook bijzonder effectief te zijn voor citroenen.
    Dat plastic bakje om de soep was echt heel erg stom, ik zie mezelf nog zo met het bakje in mijn hand staan en de soep in de pan.. maar dat bleek niet waar te zijn toen er duidelijk een verband-plastic geur ontstond.
    Uiteraard zal ik voorzichtig blijven! Het verbaast me eigenlijk ook hoe alles zonder problemen verloopt, het hangt er denk ik ook maar vanaf hoe druk je je erom maakt.

Binnenkort komt er weer een nieuw blog op!